Neandervölgyi marketing, a vállalkozások fényevő diétája – Zen Market

Neandervölgyi marketing, a vállalkozások fényevő diétája

A neandervölgyiek nálunk jóval fejletlenebb ősemberek voltak. Kétszázezer évig vadászgattak a bolygón, aztán 28.000 éve összeakadtak velünk, mi meg megettük őket. Néhányan azonban életben maradtak, és a mai napig itt dolgoznak velünk.

A jó marketing majdhogynem csodafegyver egy vállalkozás kezében. A vezetők azonban gyakorta azt látják, hogy ez a csodafegyver nem működik, csak viszi a pénzt, nem látszanak az eredmények. Emögött gyakran maga a vezetőség áll, azzal az elavult marketingszemlélettel, amit Philip Kotler találóan neandervölgyi marketingnek nevezett el.

kkv6.jpg

A neandervölgyi szemlélet légyegében összemossa a marketinget az értékesítéssel. A vevők – az új vevők – megszerzése a cél, a vásárlók hosszútávú megtartása és gondozása nem szempont. A neandervölgyi marketinges az időn kívül él. Sosem fogynak el az új vásárlók, a csalódott emberek pedig nem beszélgetnek a többiekkel.

A profit rövidtávú maximalizálása sem feltétlen sikerül jól, ugyanis ahhoz nem költségalapú árazás kellene. A piac szegmentálása és a célárazás helyett ezek a vállalkozások általában csak egyszerűen összeadogatják a költségeiket, felszorozzák az összeget, aztán ha nem látják reménytelenül drágának az eredményt, kijönnek a piacra a termékükkel. A termék szinte sosem a vevők valódi igényeinek a kielégítésére készül, inkább abból a kényszerű gondolatból születik meg, hogy “most ezt tudjuk csinálni”.  Az életciklust követő árazásra természetesen szintén nincs szükség. Minek is adjunk el valamiből többet, kevesebbért, profitban ugyanott vagyunk, nem igaz?

Talán az eddigiekből már látszik, hogy ezeket a cégeket nem integratív szerveződés jellemzi leginkább. A főni – az iparág Steve Jobsa – kitalál valamit, aztán a főbb embereinek lefekteti a politikát, és mindenki megpróbálja a vélt igényeknek megfelelően ellátni a munkáját. A céges folyamatok, a kommunikációs csatornák ad-hoc tervezése integrált stratégia nélkül meglehetősen pusztító tud lenni a vállalkozás profitabilitására és a munkavállalók idegrendszerére is. A történet végén természetesen az értékesítőkre van bízva, hogy megmentsék a napot. (“Ne aggódjatok gyerekek, a Józsi bármit el tud adni!”) Persze, ha a cég végül fogyasztóknak akar valamit eladni, Józsi képességei nem fogják megmenteni a helyzetet.

A marketing nem az értékesítést támogató back-office, de a jó marketinges sajnos sokba kerül, és gyakran furcsa dolgokat is mond. Ilyenkor sokak fején átfut a bűnös gondolat, hogy van más lehetőség, akár pénzt is lehetne megtakarítani. (“Mindenki ért hozzá, a pista lánya is elvégzett valami ilyet a nyáron nem? Ellesz itt az irodában, nem kér enni, szépen bedolgozik nekünk.”) Itt kezdődik a neandervölgyi marketing.

A KKV szektor másik két csapásáról, a gomba menedzserről és a paraszti ökonómiáról is érdemes tájékozódni.